Heijastin pelastaa henkiä. Miksi yritysten kannattaa käyttää niitä markkinoinnissaan?

Suomi tunnetaan heijastimen kotimaana. Ensimmäiset heijastimet kehitettiin täällä jo 1950-luvulla, ja niiden tarkoitus on pysynyt samana: tehdä ihmisistä näkyvämpiä ja turvallisempia liikenteessä. Mutta vaikka lähes jokainen suomalainen tietää heijastimen hyödyt, sen käyttö ei ole vielä itsestäänselvyys kaikille.

Kuinka moni oikeasti käyttää heijastinta?

Vaikka hyödyt tiedetään, kaikki eivät käytä heijastinta. Liikenneturvan seurantatutkimusten (2023) mukaan noin 60 % suomalaisista jalankulkijoista käyttää heijastinta pimeällä liikkuessaan. Käyttöaste on korkeampi lapsilla, mutta aikuisilla ja etenkin kaupunkialueilla se jää usein matalammaksi.

Yleisimmät syyt jättää heijastin käyttämättä ovat unohtaminen, esteettiset syyt (“en halua roikkuvaa heijastinta”) ja se, ettei riskiä koeta omalla asuinalueella suureksi.

Brändätty heijastin on pieni teko, jolla on suuri vaikutus

Yrityksille heijastin on erinomainen jakotuote, se on hyödyllinen, näkyvä ja konkreettisesti turvallisuutta lisäävä. Heijastimeen voidaan painaa yrityksen logo tai slogan tai koko heijastin voidaan tehdä esimerkiksi suosituimman tuotteen muotoiseksi.

Heijastin voi olla enemmän kuin pieni turvavaruste. Meillä Suomessa ollaan jopa totuttu saamaan yrityksiltä heijastimia joten se on arvostettu lahja, vastuullisuuden symboli ja pitkäikäinen mainosväline.

Millainen heijastin kannattaa valita?

Laadukas heijastin on CE-merkitty ja täyttää standardin EN 13356 (henkilökohtaiset heijastimet) tai uudemman EN 17353 (näkyvyyttä parantavat varusteet) . Tämä takaa sen, että heijastimen heijastuskyky on testattu ja se todella lisää näkyvyyttä.

Perinteinen roikkuva heijastin on edelleen toimiva ratkaisu, mutta vaihtoehtoja on nykyään runsaasti:

  • Jousiheijastimet (slap wrap) – helppo napauttaa ranteeseen tai nilkkaan, erityisesti lasten ja nuorten suosikki

  • Loop strap -heijastimet – kiinnittyvät kätevästi reppuun tai laukkuun esimerkiksi papukaijakoukun avulla

  • Heijastintarrat (vedenkestävät) – voi liimata pyöräilykypärään, polkupyörään tai lastenvaunuihin

  • Magneettiheijastimet - kiinnittyvät kätevästi magneetilla, helppo siirtää

  • Vetoketjunpää- ja pyöräheijastimet - Hyviä lisiä mutta eivät yksin täytä CE-standardeja pienen pinta-alansa vuoksi

  • Heijastavat pipot, hanskat ja ostoskassit – trendikkäitä, mutta eivät aina täytä virallisia CE-standardeja

  • Heijastinvaljaat ja huomioliivit – kattava näkyvyys esimerkiksi työmatkapyöräilijöille

  • Roikkuvat heijastimet omalla muodolla ja designilla - vain mielikuvitus on rajana oman heijastimen luomisessa

Kun vaihtoehtoja on monipuolisesti, jokaiselle löytyy mieluisa tapa käyttää heijastinta – ja esteettinen kynnys madaltuu.

Haluatko suunnitella yrityksellesi oman heijastimen?

Topwise auttaa valitsemaan juuri teidän brändillenne sopivan heijastinratkaisun, olipa kyseessä klassinen roikkuva heijastin, Kätevä jousiheijastin, kokonaan kustomoitu heijastin tai koko henkilöstölle jaettavat heijastinliivit.

📩 Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä yritysilmeeseenne sopiva heijastin ja tehdään näkyväksi brändi, joka välittää turvallisuudesta.

Next
Next

Mikä ihmeen monomateriaali